14 mars 2013

I väntan på utskrift



Missade du veckans Kobra? Det om 3D-revolutionen. Om svaret är: nej, jag missade det inte, så fantastiskt! Det gjorde inte jag heller och mitt huvud är för tillfället helt uppochned. Om svaret istället är: ja, jag kollar väl inte på Kobra heller, så gör ett undantag den här gången, in på svtplay med dig, kom sedan tillbaks och läs.
Begreppet 3D-skrivare har simmat in och ut ur mitt medvetande de senaste åren. Potentialen har alltid låtit helt fantastisk, men jag har sett få exempel av vad som faktiskt printas ut. I Kobra myllrar det av fantastiska exempel på 3D-utskrifter – på både gott och ont.
Låt oss börja med det enkla faktum att världen kommer förändras. Inget kommer vara sig likt.
Behöver du ett nytt lårben? Varför inte bara kopiera det gamla, skriva ut det, och sedan operera in utskriften. Så exakta kopior är 3D-skrivarna kapabla till.
Lägg sedan till att röntgenmaskiner börjar bli alltmer exakta, alltmer skarpa – jag vet, jag röntgade käken i går då jag snart ska dra ut en visdomstand. Det var en helt sprillans ny maskin. Den resulterande röntgenbilden var så exakt att man kunde se varenda nervtråd i mitt ansikte, minsta lilla skelettböjning.
Och maskinen kunde skapa en 3D-skiss av hela min skalle om det skulle behövas. Ja, ni förstår vad jag menar. Man skulle potentiellt kunna skriva ut hela sitt skelett, in i minsta detalj. Kanske låter lite onödigt och creepy, men den medicinska potentialen är omöjlig att missa.
Nu valde Kobra att istället för skelettutskrifter inrikta sig på konst och kommers – vilket är fullt förståeligt, det är ju ett kulturprogram.
Även runt dessa områden är potentialen helt vansinnig. Tredimensionella skulpturer skapas i ett nafs. Att skapa egna leksaker eller vinyl-toys har aldrig låtit enklare.
De senaste årens stora pågående debatt har varit den om immateriella rättigheter. Bland annat musik och film har spridits och delats på nätet, utan att upphovsmakarna blivit en endaste krona rikare för det.
Vi kan nog kallt räkna med att kommande års stora debatt kommer vara den om materiella rättigheter. Nu kan snart sådant som bara kunnat köpas, printas. För precis som du snart  kan rita egna vinyl-toy, kommer du ju kunna ladda ned andras. Piratebay kommer nog snart ha anledning att lägga till kategorin 3D-ritningar. 
Nya affärsmodeller kommer behöva skapas. Kartan kommer ritas om. Möjligheterna är svindlande.
Till sist lite om det becksvarta. För där det finns ljus försöker mörker alltid tränga in. En man som kallar sig informationsanarkist tycker att det är en vettig idé att sprida utskrivningsklara vapendelar på nätet(ja, han är från Texas) så att gemene man kan printa sin egen vapenarsenal.  Utskrivningsbara vapen är utan tvekan det största molnet på 3D-himlen(just nu) och en helt vidrig tanke. Hur han – och framtida galningar som säkert snart upptäcker 3D-skrivaren – ska kunna stoppas finns inga bra svar på.   
Men, som sagt, i dag är bara en sak säker, världen kommer aldrig bli sig lik.

Bilden högst upp i inlägget visar en haute couture-skapelse, signerad designern Iris Van Herpen och utskriven på 3D-skrivare. Van Herpen är en av de som intervjuas i Kobra. En spännande nytänkare väl värd att lyssna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar