30 aug. 2012

Superstars


Mitt musikintresse – och lyssnande – går i vågor. Inga stora svallvågor ska tilläggas. Det är inte så att jag byter mellan blues och j-pop dagligen.
Oftast är det elektroniskt – främst dubstep, tech-house och techno – punk eller dub som når högst för dagen. Min musiksmak har som ni hör sin grund i reggaen.
Mitt första musikminne är när jag sittandes i mina föräldrars bil hör "No woman no cry" för allra första gången. Jag har ingen aning hur gammal jag var(4-5 kanske). Inte vart jag var för den delen. Däremot minns jag hur bra låten fick mig att må. Sedan dess har jag slukat det mesta jag kommit över i reggaeväg.
Så det är alltid lite julaftonskänsla när jag hittar något jag tidigare inte sett, eller hört. Senaste fyndet är en serie foton. Britten Dave Hendley har fotograferat dåtidens(70-talets) jamaicanska stjärnor på hemmaplan. Reportaget från American Photo finns att hitta här, texten är även den klart läsvärd.
Titta och njut.

Dave Hendleys tumblr.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar