8 nov. 2012

M.I.A.


Amerikanska bokförlaget Rizzoli går från klarhet till klarhet. De senaste åren har de blandat böcker om varumärken – A Bathing Ape, Supreme, Fuct – med böcker om konstnärer – Keith Haring, Kaws. Visst, alla kan de väl kanske kännas lite daterade 2012. Men deras gemensamma nämnare är att vi pratar om till en början små operationer. Genom åren har de sedan byggt upp sig till att influera och diktera dagens populärkultur.
Det är den resan som är det intressanta.
Skulle Rizzoli vara mer kontemporära i sitt tänk och ge ut en bok om OFWGKTA är risken att man ett år senare står med en överblåst hajp och en betydelselös bok. Nej låt oss lämna hajpen till nätet och låta bokförlagen berätta historierna.
Häromsenast kom så en bok om Pharell – N.E.R.D, Neptunes – även han en smula daterad den här sidan 2006. Men i sin egen rätt en viktig pelare i 00-talets populärkultur.
Ja, ja, till poängen.
Nu släpper de en bok om den ständigt lika aktuella M.I.A. och jag kan bara inte vänta på att få bläddra i den. Man vet aldrig riktigt vad man kan vänta sig av Mathangi Arulpragasam. Det är dock alltid spännande för såväl öron som ögon.
När hon släpper en ny video exploderar Internet. Det twittras, det delas och det mejlas febrilt. I mina ögon kunde Rizzoli inte valt en bättre artist.
Nu väntar jag bara på den definitiva boken om klädmärket Stussy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar